Vier “Social Selling” fouten die uw team moet vermijden

1. Het niet optimaliseren van je social media profiel.

Volgens HootSuite’s 2022 Digital Marketing Trends maakt 43,5% van de internetgebruikers gebruik van sociale netwerken voor online merkonderzoek bij het nemen van aankoopbeslissingen.
Met die kansen zou ik willen dat mijn sociale mediaprofiel er visueel aantrekkelijk en professioneel uitziet. Uw bedrijfsprofiel moet de merkidentiteit en de kwaliteit van het product of de dienstverlening die u verkoopt weerspiegelen. Bij social selling is de eerste indruk belangrijk bij uw prospect.
Maak een goede eerste indruk zodat potentiële klanten sneller beslissen dat u de moeite waard bent om te volgen of dat uw product of dienstverlening de moeite waard is om verder te bekijken.

2. Proberen te verkopen zonder vertrouwen op te bouwen.

Voortbouwend op het vorige punt, wil je jezelf als bedrijf op sociale media plaatsen om in contact te komen met je klanten. 80% van de consumenten beschouwt vertrouwen als een beslissende factor in hun aankoopbeslissingen. Het laatste wat u wilt is ze wegjagen. In plaats van voorop te lopen met het product en de prijzen, presenteert u beter uw bedrijf via oplossingen. Als u dit effectief kunt doen, vergroot u uw kansen om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in uw aanbod.

3. Te weinig onderzoek naar wie u klant juist is

Sociale media-algoritmen zijn geoptimaliseerd om u te verbinden met uw markt en u zou uzelf een slechte dienst bewijzen door uw doelgroep niet beter te leren kennen. Uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat meer dan 50% van de klanten van merk wisselt wanneer een bedrijf niet anticipeert op hun bestaande behoeften.
Als u een publiek probeert aan te spreken gebaseerd op onvoldoende onderzochte demografische gegevens, verspilt u mogelijk uw tijd en middelen. De klanten zijn dan misschien niet zo ontvankelijk voor uw sociale verkoopinspanningen als u denkt, en uw concurrenten kunnen in plaats daarvan bereiken wie u eigenlijk zou moeten targeten.

4. Irrelevante informatie delen

U wilt geen tijd en energie verspillen aan het delen van berichten die geen verband houden met uw branche of die irrelevant zijn om uw bestaande of potentiële klanten aan te spreken. Uw LinkedIn pagina is geen Facebook pagina. Concentreer u dus op posts die inhoudelijk relevant zijn voor de doelgroep die u met uw bedrijf probeert aan te spreken.